Szkoła Podstawowa w Księżpolu z nagrodą w konkursie „Zielony wolontariat”
W październiku 2019 r. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Księżpolu została zaproszona do współpracy przez GOK w Księżpolu do udziału w projekcie pod nazwą „O rośliny dbamy, pszczołom pomagamy”, polegającym m.in. na zbudowaniu rabaty z roślinami miododajnymi wśród, których zostanie wkomponowany domek dla owadów zapylających.
Celem konkursu jest kształtowanie postaw i świadomości obywatelskiej młodzieży w zakresie ochrony środowiska. Natomiast celem naszego projektu jest uświadomienie i uwrażliwienie najmłodszego pokolenia na potrzebę ochrony pszczół i innych owadów zapylających.
Projekt ten jest częścią konkursu pn. – „Zielony wolontariat. Poczuj chemię do bycia eko” – i jest adresowany do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Został zorganizowany przez Dziennik Wschodni we współpracy z Grupą Azoty Zakłady Azotowe „PUŁAWY” SA.
Realizatorami projektu pod nazwą „O rośliny dbamy, pszczołom pomagamy” są uczniowie klasy VIB, a koordynatorem jest Pani Iwona Krupczak.
Założenia działań:
- rozpowszechnienie wśród uczniów naszej szkoły informacji o realizacji projektu.
- przygotowanie mini ulotek z opisami roślin miododajnych z zaznaczeniem roli owadów zapylających w ekosystemie.
- wybranie miejsca na rabatę: zmierzenie powierzchni, wyznaczenie jej granic oraz określenie rodzaju gleby, jej zasobność i stopień nasłonecznienia.
- zaprojektowanie przez uczniów rabaty z roślinami miododajnymi z uwzględnieniem pory ich kwitnienia, wysokości roślin i ich potrzeb.
- zespół projektowy w drodze głosowania wybierze najlepiej zaprojektowany ogródek.
Przygotowania do realizacji:
- wybór i zakup sadzonek,
- przygotowanie podłoża,
- przygotowanie tabliczek z opisami roślin,
- pomoc partnerów (rodzice, pracownicy szkoły, wolontariusze ze starszych klas).
Realizacja:
- wspólne sadzenie roślin,
- wyściółkowanie rabaty,
- ustawienie domku dla owadów,
- umieszczenie tabliczek z opisami roślin w odpowiednim miejscu.
- pogadanka na temat pszczół, wygłoszona przez zaproszonego pszczelarza.
Obserwacja:
- pielęgnacja i podlewanie roślin,
- nawożenie roślin naturalnymi środkami – koordynator
- obserwacja roślin jak rosną, rozwijają się i czy odwiedzają je owady zapylające,
- sprawdzanie czy w domku dla owadów są już „mieszkańcy”.
Podsumowanie:
Uczniowie przygotują prezentację multimedialną z realizacji projektu i zaprezentują efekty wspólnego wysiłku przed społecznością szkolną.